Early Thought

Membuat resolusi dan evaluasi di awal maupun akhir tahun bukanlah pekerjaan mudah, bahkan mengingat-ingat apa aja pencapaian terbaik tahun lalu pun gue sulit. *apa memang nggak ada prestasi aja sih.. Don't blame my memory :p



Walaupun gue percaya bahwa setiap tahun membawa perubahan, tapi dalam situasi gue, tahun ini bener-bener membawa banyak perubahan sih. Ketika lo sadar bahwa apa yang lo hadapi udah nggak sama lagi, dimana semua perubahan membawa lo ke titik paling jenuh, disitulah mental kita diuji. Bisa dibuktikan sendiri disini efek kelamaan nggak produktif, bahasa gue jadi belepotan... Oke intinya, if you are realize nothing eternal in this material world, you're safe!

Hingga seorang teman membaca kehidupan gue di kartu tarot...
Ini bukan main ramal-ramalan, tapi lebih semacam membaca karakter dan peluang mungkin ya. Tentang masa lalu, sekarang, dan masa depan. 

photo from google


Jauh sebelum ini, gue bukanlah orang yang bisa mengevaluasi diri sendiri, tapi gue lumayan senang dengan apa yang terjadi menuju perubahan, merasa puas dengan hasil yang udah dicapai selama beberapa tahun kemaren. Ahhh gue kangen sih kehidupan tanpa beban gitu!
Gue yang sekarang mungkin lebih takut melihat masa depan, rasanya apapun sesuatu yang ada di depan bikin gue nggak siap aja, disamping rasa penasaran.
Gimana yaa...pressure sih! Merasa bersalah bahwa pencapaian gue yang sekarang nggak sehebat dulu. Dan kekhawatiran nggak sanggup ngejar masa depan... Klise! Permasalahannya ya cuma satu sebenernya: gue yang nggak berani mencoba.
Gue nggak tahu apa-apa tentang hal mistis atau gothic kayak gitu, tapi setelah melihat dia begitu tenang membaca karakter gue, gue tahu bahwa hidup nggak semenakutkan itu. Belum terlambat untuk mengejar masa depan...

Pertemuan demi pertemuan membuat gue semakin menyadari bahwa perubahan adalah hal yang pasti.
Obrolan-obrolan bermakna tentang rencana masa depan nggak lagi bikin khawatir.
Pelajaran demi pelajaran juga membuka wawasan gue akan bidang-bidang baru yang mungkin nggak populer bagi kebanyakan orang.
Perjalanan demi perjalanan pun gue lakukan untuk melihat seberapa besar potensi diri sendiri dan bagaimana gue bisa survive menghadapi kesulitan.
Persahabatan demi persahabatan nggak melulu dengan orang yang sama, sekali-sekali kita harus mencoba out of the comfort zone.

Bagaimanapun, dalam kehidupan kita nggak bisa selamanya hanya menyelami hal-hal yang kita suka aja. Ada kurva-kurva kehidupan yang grafiknya naik-turun. Semua orang tahu itu, tapi nggak pernah sadar aja. Dengan mengetahui banyaknya materi ilmu diluar, menurut gue bukan sekedar passion atau dorongan rasa ingin tahu, tapi keharusan.

Jadi resolusi awal tahun?
Buat gue yang melihat tahun 2016 penuh dengan konflik, mungkin jawabannya sesimpel wanita-wanita yang diberikan pertanyaan di setiap ajang kontes ratu kecantikan. Perdamaian Dunia.
Ha!

Dengan lebih optimis, gue yakin bahwa satu-persatu tujuan hidup akan tercapai kok, termasuk perdamaian dunia itu. Tenang aja...


"I have no idea exactly what I want to do or where I want to be after college... So we will see, I'm open to all kinds of opportunities!"

Cultural Elaboration: Angklung

Angklung is West Java's traditional music instrument which is made from bamboos. You need to swing it horizontally to make a sound. Usually the Angklung performers work together as a team to produce the beautiful harmony of each tones. Even for the professionals, they could handle more than 10 tones together in a hand. Super amazing!

One of the best cultural show I've ever watched located in Bandung, at Saung Angklung Udjo. It isn't always about bamboo performance, but they also perform some ethnic tradition of Sundanese from Wayang Golek drama to traditional songs and dance.


Wayang Golek is Sundanese puppets, made by woods in many characters. The stories are usually tell about human being in modern folklore, daily parody, and sometimes educational or political issues.

The Sundanese lifestyle also shown in a theatrical way. The ceremony called "Helaran", when a boy is being paraded on a chair around the village after his circumcision. Many varieties of Sundanese races are assimilated on this ceremony, the children comes together bring their traditional attributes such as colorful umbrellas, flags, music instruments, and leather horse.



They also teach us how to play Angklung in harmony. It wasn't my first experience playing this instrument, I ever learned before in my kindergarten actually. But it was already loooong time ago. So it was such a memories comes back, I miss this atmosphere already. Each audience loaned an Angklung, I can still remember clearly we played "Apuse" song from Papua on that day.

The bamboo's sound makes it special than any other instrument because its so specific. I love the culture itself, whether the community, traditional costumes, language, souvenir galleries, even the peaceful venue. Saung Angklung Udjo is a one-stop cultural workshop and training center to preserve the Sundanese culture. This show is all performed by their talented students.

FYI, they also had incised a lot of international achievements in cultural events across the nation, as well as introducing Indonesian culture to the world. I salute their activities for sure, how could a lot of local children and teenagers in young ages have channeling their talents in positive way, more than toys and hobby. Keep up the good work, guys!

At the end, the performers invites all audience to dancing and singing together in traditional medley. Then from the where I stand, we threw a cultural party like no one was watching...


Kandy Esala Perahera

The month of August is Kandy’s moment of glory, as the city pulsates to the sound of drums, when you experience the magnificent celebration of history and religion. The best time to be in Kandy city to take on a journey of cultural discovery as the city comes alive from August 8-18.

The Esala Perahera has adding color along the Kandy streets for 10 days. It is one of the oldest and grandest festivals in Sri Lanka. It’s a custom parades dedicated to the Sacred tooth relic. There are 3 official phases of The Esala Perahera, it will begin with Kumbala Perahera on the first day and continue on for five days. This particular Perahera commences relatively low key gradually growing in grandeur until the main feature of the colorful Randoli Perahera parades the streets of Kandy. The Randoli Perahera is a wondrous sight, which culminates in a beautiful spectacle on the final Maha Randoli Perahera on day 9.

Every year, there are about millions people will crowd the streets hours before, waiting to being awed by the Island’s long march artistic heritage (Maha Randoli Perahera). It starts by cannon fire at 8.30 PM sets the procession in motion from the Temple of The Tooth Relic, Sri Dalada Maligawa. For safety reason, the real Sacred Tooth Relic never goes out for the festival. Thousands performers show their talents on the final day in resplendent costumes. The drummers set the beat for dancers to keep step while fire jugglers awe with their daring moves. Flag bearers, torch bearers, and whip crackers all walking to the tunes with each group having a customary part to play in this parade. In addition to the human entertainers, around 100 elephants join in. They are dressed in ornately bejeweled garments called caparisons and majestically strolling on the streets. After livening the Kandy’s street for about 3 hours, the parade returns to the Temple, where traditional customs are observed.

The water cutting ceremony on day 10 follows the last Perahera. Here water from the ‘golden ewer’ collected the year before will be discarded and replenished with new water thus signifying the end of the Esala Perahera.






Sri Dalada Maligawa
The Temple of the Sacred Tooth Relic

For Buddhists, The Sacred Tooth Relic is akin to the living Buddha and thus receives the utmost veneration. Thus it has resided as a religious symbol and ignited reverence for centuries past. Over the years the Sacred Tooth Relic was subsequently shifted from kingdom to kingdom for its protection before being retrieved to its final destination at Kandy in 16th Century. Now it deposited securely in the Golden Casket at the Shrine of Abode (Vedahitina Maligawa) of the Sri Dalada Maligawa, Kandy.

It is significance to Buddhists all over the world.  Daily devotees flock to the Shrine of Abode in the upper floor to bestow offerings and secure a glimpse of the Golden Casket. Crowds sifting along in long queues and the altar heavily laden with flowers are a common sight seen at the temple.

With the dawn of the 2600th year since the attainment of Buddhahood, Sri Dalada Maligawa stands a striking emblem of religion, culture, and history from a distance. The building itself has a simple architecture with octagonal dominates called Pathirippuwa, ignites a sense of spiritual awakening. The interior also leads with the intricate paintings.

Shrine of Abode (Vedahitina Maligawa)


The preparation of Esala Perahera


Photographer:
Arosha Mihiran
Prinya Songbundit 
INSTAGRAM